Taal - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Megan Hes - WaarBenJij.nu Taal - Reisverslag uit Málaga, Spanje van Megan Hes - WaarBenJij.nu

Taal

Door: Megan Hes

Blijf op de hoogte en volg Megan

04 Oktober 2016 | Spanje, Málaga

Spaans. Oh wat ben ik er dol op. Sinds ik me kan herinneren luister ik naar Spaanse muziek en sinds ik klein was wilde ik maar al te graag ook de Spaanse mevrouw zijn van de animatie.

Nu ongeveer een jaartje of 15 verder weet ik dat ik niet de Spaanse mevrouw van de animatie ga worden maar dat ik wel de taal kan gaan leren. Tijdens mijn opleiding op het MBO heb ik ‘Spaanse les’ gehad. Het was een ontzettend lieve man maar verder dan Soy Megan en silencio ben ik niet gekomen.

Toen ik toerisme ging studeren en hoorde dat ik Spaans kreeg was ik helemaal in de wolken. Fantastisch. De eerste les zat ik op het puntje van m’n stoel. Helaas was tijdens het eerste jaar van mijn opleiding het boek veel te moeilijk. In ieder geval voor mensen die geen Spaans hadden gehad. Dus vaak met hakken over de sloot lukte het net aan.
Het tweede jaar kregen we een veel makkelijker boek.

Dit was weer te makkelijk waardoor er minder uitdaging in zat, maar, veel beter te doen. Lets get Spanish. In de lessen zat een rap tempo en de toetsen waren goed te doen. Ik maakte braaf m’n huiswerk en ging voorin de klas zitten. Al met al heeft het me veel meer gebracht dan ik dacht. (Shout out naar jou André).

Hoe meer ik me bezig hield met Spaans, hoe meer mijn Engels, en zelfs soms mijn Nederlands achteruit ging. Ik merk het nu ook steeds meer.
Op mijn stage spreek ik Nederlands, thuis spreek ik Engels en met vrienden spreek ik Spaans. Sommige dagen ben ik helemaal stuk en haal ik Nederlands, Engels en soms Spaans door elkaar en lukt het me niet meer om een normale zin in elkaar te draaien of op een woord te komen. Verschrikkelijk.

Al met al ben ik redelijk tevreden over mijn Spaans. Luisteren gaat goed, ik kan gesprekken volgen en ongeveer 80% verstaan. Alleen het terugpraten. Man, man wat een drama af en toe. Maar juist daarom ben ik gister begonnen met Spaanse lessen dus dat kan alleen maar beter worden.

Laat ik je gelijk uit een droom helpen met wat mensen de afgelopen tijd tegen me hebben gezegd:

‘Als je er bent gaat het vanzelf wel.’

‘Als je moet dan lukt het wel.’

Nou lieve, lieve schatten geloof me. Dit is echt niet waar. Ik ben zo blij dat ik al wat Spaans heb gehad. En wat mogen wij dankbaar zijn hoe goed wij Engels leren. Als ik ook geen Engels had gesproken weet ik niet hoe ik het had moeten redden. Bijna niemand spreekt hier al Engels maar daar kun je met handen en voeten nog een beetje duidelijk maken wat je wil. In ieder geval spreken de locals geen Engels, een deel van de studenten die ik hier ken wel maar ook niet allemaal.

Met de kennis die ik nu had, had ik beter nog 1000 cursussen kunnen nemen. Wanneer een Spanjaard hier namelijk denkt dat je een beetje Spaans spreekt dan komen er hele verhalen. En niet op een beetje tempo.

Lachen en knikken en vooral hopen dat ze geen vragen stellen. Ik heb redelijk vaak in de situatie gestaan dat ik iemand aankeek en echt ongemakkelijk begon te lachen en echt zei; sorry haha. Eh….

Wat er vervolgens gebeurt is dat hetzelfde verhaal nog een keer komt op hetzelfde tempo. Helaas.

Naast dat het grappige momenten opleverde heeft het ook super ongemakkelijke situaties opgeleverd.

De momenten dat ik dacht dat ik een perfecte Spaanse zin had en iemand kijkt je vervolgens aan alsof hij/zij water ziet branden daalt je zelfvertrouwen vrij snel. Jammer.

In de Spaanse les tijdens mijn opleiding gingen we regelmatig liedjes vertalen tijdens de les. Toen ik het nummer Gasolina opzette merkte ik dat mijn leraar het niet zo waardeerde. Later begreep ik de tekst pas.

Het is ook wel voorgekomen dat iemand me een serieus verhaal vertelde en ik begon te lachen omdat ik het verkeerd begreep.

Vorig jaar tijdens vakantie met mijn beste vriendin hadden we ‘ons’ nummer. Deze heb ik zo vaak geluisterd dat ik de tekst uit mijn hoofd ken (waar ik ook heel trots op was). Toen ik dit laatst bij vrienden opzette en zij me vervolgens vroegen of ik wist wat de tekst betekende. Toen wist ik dat het foute boel was. Blijkt dus dat wij helemaal ‘los gingen’ op de tekst: je bent mooi maar ik kan geen seks met je hebben. (Tu tan bonita, el no te da).

Maar ook met andere dingen zoals geld, het ging dan te snel en ik gaf dan te weinig geld. Niet wetende wat ze bedoelde sta je daar een halve minuut een beetje ongemakkelijk te zijn…..

Het moment dat ik aan iemand wilde vragen of hij een foto wilde maken en ik sprak één letter verkeerd uit waardoor ik vroeg of hij mijn ‘billen wilde doen’ …………

Dit soort dingen komen nog steeds voor. Maar goed, het gaat steeds beter. Sommige avonden gaan helemaal in het Spaans en ik ben nu zo
ver dat ik met de mensen die Engels kunnen ook Spaans spreek.

Het is en blijft een uitdaging maar ik ga ervoor. In ieder geval probeer ik het. Volgens mijn vrienden spreek ik Espanglish haha (een mix tussen Spaans en Engels) en zij helpen me zo veel mogelijk. Ze verbeteren me en proberen me zo veel mogelijk te leren.

Naast dat het soms moeilijk is, is het wel ontzettend leuk om te doen en geniet ik er echt van. Lets get Spanish, get Spanish on them! Waar een wil is...

  • 04 Oktober 2016 - 16:08

    Robin Strijdonck:

    Super leuk Meg! Lo siento no Lo siento hahahaha

  • 04 Oktober 2016 - 16:12

    Henny Paap:

    Wat ben je toch een enige meid zoals je dit nu weer geschreven hebt, komisch maar toch met veel diepgang. Ben trots op je lieverd, je Oma Henny XX

  • 04 Oktober 2016 - 16:28

    Wanda:

    Geweldig Meg!! Ik zie het allemaal zo voor me... Love you xx

  • 04 Oktober 2016 - 19:20

    Rietje:

    Lieve Megan. Jij komt er wel.

  • 04 Oktober 2016 - 19:20

    Rietje:

    Lieve Megan. Jij komt er wel.

Verslag uit: Spanje, Málaga

Megan

Voor mijn stage voor de opleiding HTRO ben ik voor bijna 6 maanden in Málaga (Zuid-Spanje). Ondanks dat Málaga op slechts 3 uur vliegen is van Amsterdam zijn de culturele verschillen groter dan er wordt gedacht. Af en toe zal ik dingen posten over mijn avontuur, de omgeving, vrienden en dingen die ik meemaak.

Actief sinds 30 Sept. 2016
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 2268

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2016 - 26 Januari 2017

Stage Málaga

Landen bezocht: